Kehystyspalvelut

Kehystämisessä perusajatuksemme on kehystää aina konservoivasti. Kehystämme työn niin, että se säilyisi mahdollisimman pitkään ja on aina mahdollista poistaa kehyksestä. Kehystysmateriaalit valitaan yhdessä asiakkaan kanssa parhaan lopputuloksen saavuttamiseksi, mutta asiakkaan toiveita kunnioittaen. Huollamme ja korjaamme myös kehysten vaurioita sekä puhdistamme maalauksia. Huollon jälkeen teos ja kehys ovat taas vuosia ilona seinällä!
 

Mitä kaikkea voi kehystää?

Melkein mitä vain. Esimerkiksi valokuvia, julisteita, canvas-tauluja, maalauksia, käsitöitä, peilejä ja jopa esineitä. Olemme kehystäneet kahvikuppeja, arkkitehdin salkun, pelipaitoja, mitaleja, balettitossuja sekä lasten kastemekkoja, kenkiä ja lempileluja. Koska kehykset tehdään käsityönä mittatilauksena, on mahdollista tehdä yksilölliset kehykset jokaisen asiakkaan tarpeiden mukaan.  

Mitä kehystäminen maksaa? 

Hinta muodostuu kaikesta materiaalista mitä tauluun käytetään sekä tietenkin taulun koosta. Esimerkiksi julisteen voi kehystää monella tavalla: Laittamalla irrallisena kehyksen sisälle tai liimaamalla eli pohjustamalla se taustaan. Lisäksi voidaan laittaa paspis eli aukkopahvi kuvan ympärille, jolloin koko kasvaa, tai niin, että kehys tulee suoraan kuvan reunaan. Lasivaihtoehtoja on useampia ja niistä edullisin on tavallinen kirkas lasi.   

Minkä lasin valitsen tauluuni?

Lasin tarkoitus on suojata kehystettävää työtä pölyltä ja lialta. Yleensä lasia käytetään paperitöissä esim. valokuvissa, grafiikoissa ja akvarelleissa. Öljy- ja akryylimaalauksissa lasia ei tarvita, mutta esimerkiksi vanhat maalaukset voi suojata lasilla.  

Suosittelemme yleensä aina kirkasta lasia, koska se toistaa parhaiten kuvan värit ja terävyyden. Tämän vuoksi se on ihanteellinen juuri grafiikoissa ja valokuvissa. Kirkas lasi myös korostaa akvarellien ja pastellitöiden värejä, jopa parantaen värien voimakkuutta. Kirkas lasi on edullisin lasivaihtoehdoista.  

Mattalasia voi käyttää esimerkiksi käsitöissä, jolloin lasi ei heijastele ja samalla se suojaa kanavatyö- tai ristipistotyötä pölyltä. Mattalasi muuttaa hiukan kuvan väriä ja sumentaa kuvaa, mutta samalla se himmentää kuvassa olevia mahdollisia jälkiä tai ryppyjä.  

Kallein lasi on näkymätön lasi, jossa on UV-suoja.  Tällaista lasia kannattaa käyttää niissä töissä, joiden haluaa säilyvän kymmeniä vuosia. Lasi suojaa kehystettävän työn värejä auringonvalon haitallisilta vaikutuksilta. Nimi näkymätön lasi tulee siitä, että lasia ei huomaa. Näkymättömällä lasilla on lasien parhaat ominaisuudet eli kirkkaus ja heijastamattomuus.  

Lasien ohella vaihtoehtona on myös pleksi eli muovilasi. Sitä käytetään yleensä silloin kuin halutaan rikkoontumaton ja kevyt vaihtoehto, esimerkiksi lastenhuoneen tauluihin tai isokokoisiin julisteisiin. Pleksi naarmuuntuu helposti ja sähköistymisen takia se kerää pölyä itseensä. Esimerkiksi pastellitöissä sitä ei voida käyttää lainkaan, koska se imee värihiukkasia itseensä sähköisyyden takia.  

Paspiksella vai ilman?

Paspiksen eli aukkopahvin ensisijainen tarkoitus on pitää lasi irti kuvasta. Toisaalta se antaa myös tilan tuntua kuvan ympärille. Paspiksen sijaan voidaan käyttää myös kehyksessä korotuslistoja, joiden avulla lasi korotetaan irti työstä. Näin tehdään esimerkiksi pastellitöissä, koska muuten pastellityön väri kiinnittyy lasiin. Paspisvärivaihtoehtoja on kymmeniä, joiden avulla voidaan korostaa kuvan sävyjä tai tunnelmaa.  

Miksi käytämme happovapaita pahveja kehystyksissä? 

Käyttämämme pahvit ja paperit ovat puhdistettuja, happovapaita sekä ph-neutraaleja. Ne takaavat, että kehystettävä työ säilyy kehyksen sisällä vuosikymmeniä. Ihmiset usein ostavat valmiskehyksiä, joissa taustana on kovalevy ja laittavat arvokkaan grafiikan sitä vasten. Valon ja lämmön vaikutuksesta kovalevyn sisältämät liimat ja muut epäpuhtaudet siirtyvät paperiin. Ne näkyvät paperissa pieninä ruskeina pilkkuina ja grafiikka on siten pilalla. Tämän vuoksi laadukkailla materiaaleilla on suuri merkitys kehystämisessä.  

Miten esim. rullalla tuotu matkamuisto tai käsityö kehystetään?

Esimerkiksi etelän matkoilta tuodut öljyvärimaalaukset voivat olla jo valmiiksi pingotettu paikalliseen puurimaan. Nämä puurimat eivät kuitenkaan kestä Suomen kuivaa talvi-ilmaa ja puu kutistuu, minkä johdosta maalaus alkaa pussittaa. Siksi käytämme mäntykiilakehystä, johon työ pingotetaan. Kiilakehyksen kulmia ei liimata eikä nidota, minkä johdosta maalaus ja kiilakehys elää ilmankosteuden ja -kuivuuden vaihteluiden mukana. Lopuksi maalaukselle tehdään vielä varsinainen kehys.  

Käsityöt pingotetaan ja kiinnitetään erikoislevylle neuloilla. Tarkoituksena on aina konservoiva kehystäminen eli käsityötä ei liimata, vaan se voidaan aina poistaa ja pestä tarvittaessa.